from KUCHING to GEORGETOWN



achievements

hafalan solat

16Rabiulawwal1433


alhamdulillah. jadikan hari ini lebih baik dari semalam. hari tu, satu family aku termasuk aku tonton drama Hafalan Shalat Delisa. seriusly drama ni
sedih dan mampu memberi impak kepada sesiapa yang menonton dengan penuh perasaan.


drama ni cerita pasal  seorang budak yang ada keluarga yang selalu ingat pada-Nya. selalu solat jemaah sekali tapi yang imamnya ummi dorang sebab abi dorang keje dalam industri perkapalan so, susah nak balik rumah. sampailah suatu hari ni delisa ade test amali solat kat sekolah dia. sebelum pegi tu, ada satu gempa bumi jadi kat negara dorang tapi ummi dia gagah untuk tenangkan dorang dan hantar delisa pegi sekolah. dalam masa dok buat test tu, banyak parents ada kat luar tengah tunggu anak dorang termasuklah ummi delisa. tiba2 jadi lagi gempa bumi kat situ, tapi delisa takheran sebab dia kusyuk buat amali sebab dia ingat ganjaran ranatai emas yang ummi dia akan bagi kalau dia pass. tapi ape yang dia harapkan takmenjadi sebab semua family dia dihanyutkan oleh ombak besar tsunami. dia pulak hilang kaki kiri dan berjalan pakai tongkat. abi dia yang dapat tau pasal tsunami terus balik rumah, tapi sampai2 takada pun rumah. yang tinggal cuma serpihan kayu sebab rumah dorang semuanya kayu. abinya tetap takputus asa untuk cari dorang yang lain sampailah dia tahu yang anak2 dia semua dah meninggal tapi dorang taktau pasal delisa dan umminya. sampai suatu hari tu delisa lukis salasilah keluarga dia kat satu kertas masa ada nurse tanya nama abi dia dan kertas tu dilekatkan kat board kecemasan. bila abi dia tau, abi dia terus cari dia kat hospital. delisa masih taktau yang mana pegi semua ahli keluarga dia yang lain. dia cuma tau keluarga dia dah pegi syurga. lepas tu dia hidup dengan abi dia dalam sebuah rumah yang kecik. dalam pada tu, dia masih nak cari umminya yang dia taktau kat mana. dia selalu pegi kubur tempat dorang tanam mayat2 mangsa tsunami untuk cerita dekat kakak2 dia pasal hidup dia masa tu. dan ending drama ni aku taktau sebab aku terpaksa undurkan sebentar untuk beri laluan kepada tugas aku kepada-Nya. so, pandai2lah korang cari sendiri. okayh?

ni antara pelakon drama ni

seriusly cerita bagus. skrip, jalan cerita pun bagus cuma yang spoilnya bila mai tang effect. tapi takpe, atleast aku faham. alhamdulillah. aku actually nak sarankan korang untuk tengok cerita ni sebab banyak pengajaran yang boleh kita ambil terutama sekali dalam dunia akhir zaman ni. insyaAllah.

-cintailah ibubapa anda kerana Allah

No comments:

Post a Comment