from KUCHING to GEORGETOWN



achievements

nak kawan boleh?

24Muharram1433

dapat invitation daripada kawan aku sorang tu (ada hati anggap orang kawan padahal orang tu tak pun), buat aku jadi taktentu hala. asik dok pikiaq pasai tu ja. aku rase bosan pun ada. tapi makin lama makin dekat pulak tarikh. aku terus memikirkannya. bila aku memberitahu sanak saudara, ibu bapa, sahabat handai yang hanya 2 orang yang sanggup dengarkan aku, semua takada respon positif malah ada jugak yang takbagi respon. huah?!

tiba2, aku terfikir, hmmm...
semua orang ada hak untuk ada kawan, boleh lepak, sembang, kongsi cite n masalah, plan masa depan yang sangat fairytale. tapi bagi setengah orang benda ni macam tengah angan2 je sebab hidup dorang macam dekat satu tempat yang dekat situ cuma ada dia and family dia je.  takada sape heran sebab taknampak kewujudannya. so, dorang pun abaikan dia. ouh sedihnye. sobsob. dah macam invisible-man yang penah tayang kat astro ceria dulu lah pulak.

aku terfikir lagi,
apesal bila orang tu nak kawan, orang lain takut. bila dia takut nak kawan, dorang semua lagi takut. hah! ou ya, maybe dia ada buat salah, takpun orang tu buat salah. tapi fikirlah yang setiap apa yang jadi tu ada hikmahnya. so, selalulah tanam pokok dalam diri kita supaya kita boleh terima orang walaupun dia taksealim, taksecantik, taksetampan, taksehebat, takseterror, taksegah, taksekaya, dan takse-se lagi lah macam artis2 yang syok hidup dengan duniawi je zaman ni. sebab semua ni unfair! houh! tapi kita kena belajar untuk terima yang ini lah hidup. reda dan pasrah itu perlu ada. (tiba2 rasa nak nyanyi lagu erra tajuk pasrah tu.)

janganlah terima semua benda walaupun takada purpose macam uncle ni

aku hope sangat Allah boleh kuatkan kita semua untuk teruskan hidup yang banyak dugaan ni. amin


- redalah  dengan ketentuanNya

No comments:

Post a Comment